De beste boeken over branding en positionering in 2025

Inspirerende en praktische boeken over branding en positionering, om je marketingkennis bij te spijkeren en je merk/positionering verder door te ontwikkelen.

Hero background image

Waarom boeken in plaats van podcast of video?

Natuurlijk, video's en podcasts zijn handig, maar als je echt iets wilt onthouden, werkt een goed boek nog altijd het best. Even weg van je scherm, geen afleiding – gewoon lekker ontspannen met een inspirerend verhaal of slimme strategieën die je direct kunt toepassen. In deze lijst vind je de beste boeken over branding en positionering in 2025.

Fight The Average

Hoe maak je een merk dat er uitspringt?

Dries Henau, Yuri Vandenbogaerde
34,99

In een wereld waar middelmatigheid de norm is geworden, is opvallen essentieel. Fight The Average is een krachtig manifest tegen de norm. Dries & Yuri onthullen hun no-nonsenseaanpak voor het maken van uitzonderlijke merken. Met hun praktische tips en inspirerende verhalen inspireren ze bijzondere merken, bedrijven en ondernemers om zich te onderscheiden van hun concurrenten en om de harten van hun klanten te winnen. Ga samen met hen de strijd aan tegen de middelmaat en maak je merk buitengewoon!

Koop dit boek

Consumentengedrag, de basis

André Weber
75,95

Consumentengedrag, de basis is een prettig leesbare en overzichtelijke bundeling van kennis over consumentengedrag. Kennis die ook toepasbaar is in praktijksituaties. In vijf overzichtelijke delen maak je kennis met consumentengedrag in relatie tot marketing. Zo leert iedere professional, stap voor stap, consumentengedrag te begrijpen én te beïnvloeden. Er is aandacht voor de consument als individu, als groepslid en als lid van de maatschappij.

Koop dit boek

Brand Design

Het standaardwerk voor het bouwen van merken

Ruud Boer
46,50

Sterke merken zijn relevant, onderscheidend en geloofwaardig. Ze maken daarmee voor veel bedrijven het positieve verschil op korte en lange termijn. Hoe? Met Brand Design: het vormen en vormgeven van merken. Dit boek geeft je kennis en inzicht om vol zelfvertrouwen een visie te ontwikkelen en lef te tonen. Want alleen boven het maaiveld zul je succesvol zijn met je merk.De praktische modellen, bondige theorie, makkelijk leesbare tekst en vele visuele praktijkvoorbeelden maken het boek toegankelijk voor gevorderde en beginnende marketeers.

Koop dit boek

Modellen voor Marketing

Insights uit de beroepspraktijk van consumentengedrag, marktonderzoek en analytics

Anita Cox, Erik de Kort, Norbert Scholl
34,50

Modellen voor Marketing-Insights geeft een overzicht van de belangrijkste modellen voor consumentengedrag, marktonderzoek en digital analytics in Nederland. Dankzij die modellen kunnen we bij complexe marketingvraagstukken snel tot de kern van een probleem komen en slagvaardig advies geven of gericht onderzoek opzetten voor de ontwikkeling van effectief beleid. Aan de hand van Kotlers planningsproces en op basis van echte vragen uit de marketingpraktijk, kun je snel doorbladeren naar een specifieke marketingvraag en inzicht krijgen in het model dat antwoord geeft op die vraag en de context waarin het model wordt gebruikt.

Koop dit boek

Met de stroming mee

Grip op het bouwen van sterke merken en stevige reputatie

Patrick van Thiel
26,94

Met de stroming mee is een handzaam boek waarmee marketing- en communicatieprofessionals grip krijgen op het merk en de reputatie van een organisatie. Bovendien leren zij hun professionele omgeving te overtuigen van de waarde van merken en reputaties en zo draagvlak te creëren voor een gemeenschappelijke visie, missie en merkstrategie. Op een toegankelijke manier lees je over vijf merkstromingen (perspectieven) op branding en reputatie. De lezer leert strategisch én pragmatisch gebruikmaken van deze vijf merkstromingen en de daarbij horende theorieën en modellen.

Koop dit boek

Verliefd op je klant

Wat een bioloog je kan leren over verkoop en klantcontact

Patrick van Veen
19,99

Jouw houding bepaalt het gevoel dat de klant overhoudt aan het contact. Dat gevoel bepaalt of hij terugkomt en of hij een positieve boodschapper voor jou wordt. Maar het bepaalt ook of je zelf met plezier je werkt doet! Met humor, herkenbare voorbeelden en af en toe wat rake kritiek weet bioloog Patrick van Veen de kern van goede klantrelaties te raken. Dit boek laat je glimlachen, inspireert en motiveert om vandaag nog zijn ideeën in praktijk te brengen. Spread the love!

Koop dit boek

Iedereen praat erover

Hoe je de kracht van mond-tot-mondreclame optimaal benut

Rob de Groot
29,95

Marketing gaat er in de kern om dat je mensen iets geeft wat zo waardevol is dat ze erover willen praten met anderen. Waardoor jouw boodschap een groter bereik krijgt. En dat hoeft niet altijd veel te kosten. Ga op zoek naar de kleine details die het verschil maken. Zorg voor een goede reden waar iedereen over praat. Dit boek leert je HOE je als ondernemer, manager of marketeer een effectieve strategie kunt ontwikkelen, gericht op het creëren van ambassadeurs onder klanten en medewerkers voor jouw organisatie.

Koop dit boek

Positioneren

Stappenplan voor een scherpe positionering

Rik Riezebos, Jaap van der Grinten
42,50

Dit boek deelt bewezen methoden en de laatste inzichten waarmee je als (toekomstige) manager met je merk aan de slag kunt. Het boek behandelt een stapsgewijze aanpak voor het toepassen van positioneren als marketingtechniek. De methode focust op de inside-out route van positioneren en op categorisatie in plaats van differentiatie en gaat uit van het idee dat een positionering niet zozeer door communicatie maar veel eerder door manifestatie tot leven moet komen.

Koop dit boek

Superfijne klanten

Hoe kom je eraan?

Jos Burgers
20,99

In 'Superfijne klanten' legt Jos Burgers uit hoe ambassadeurs ervoor zorgen dat superfijne klanten vanzelf naar je toekomen en waarom deze strategie juist in dit digitale tijdperk de toekomst heeft. Hij geeft antwoord op: Hoe zorg je ervoor dat meer ambassadeurs je vaker aanbevelen? Wat kun je doen om de effecten van gratis mond-totmond reclame te versterken? En waarom is het verstandig superfijne klanten een voorkeursbehandeling te geven?

Koop dit boek

StoryBrand

Hoe een heldere boodschap je bedrijf laat groeien

Donald Miller, Daan Schmidt
29,99

De manier waarop je schrijft en spreekt over een product of dienst is voor klanten namelijk van doorslaggevend belang om over te gaan tot de aankoop ervan. Dat inzicht vormt de basis van de StoryBrand-formule. De StoryBrand-formule is volledig gebaseerd op hoe het brein reageert op verhalen. Door gebruik te maken van zeven universele verhaalprincipes creëert StoryBrand voor elk bedrijf effectieve boodschappen die ingezet kunnen worden op websites, presentaties en social mediakanalen.

Koop dit boek

Werk aan je merk - De On Brand® Methode

Merkstrategie voor MKB, ontwerpers en communicatieprofessionals

Marta Klement
27,00

Branding klinkt vaak erg ingewikkeld. Je moet bijna een ingewijde zijn om te begrijpen waar het over gaat. Da’s jammer, want zonder goede branding kun je je marketing wel op je buik schrijven. Je moet eerst nadenken over je merk voor je erover kunt praten. Mit dit boek kan iedereen aan de slag met branding. Weg met ingewikkelde theorieën en onbegrijpelijk jargon. Dit boek laat zien hoe ook jij voor jouw organisatie eenvoudig en effectief branding in kan zetten om je te onderscheiden en zichtbaar te worden.

Koop dit boek

Meer weten?

Binnen 10 minuten (vaak eerder) reactie op je vraag?
Stuur mij direct een Whatsapp.

Hero background image